Cara menghasilkan uang dari blog

Jumat, 21 April 2017

KASYAF

Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai. Insha'Allah

Kisah Al-Ghazali Menemukan Jalan Tasawuf

Banyak cerita menarik tentang Imam  Al-Ghazali, yang paling terkenal ialah cerita tentang Ahmad, adiknya, melalui jalan saudaranya inilah jalan tasawuf menjadi pilihan Al Ghazali. Berterima kasihnya Al-Ghazali mendedikasikan sebuah kitabnya, Madhunun bih Ala Ghairi Ahlih, untuk sang adik.

Alkisah, suatu hari ketika Imam Al-Ghazali menjadi imam disebuah masjid. Tetapi saudaranya yang bernama Ahmad tidak mahu berjemaah bersama, Imam Al-Ghazali lalu berkata kepadanya ibunya :
"Wahai ibu, perintahkan saudaraku Ahmad agar solat mengikutiku, supaya orang-orang tidak menuduhku selalu bersikap buruk terhadapnya".
Ibu Al-Ghazali lalu memerintahkan puteranya Ahmad agar solat bermakmum kepada saudaranya Al-Ghazali. Ahmad pun melaksanakan perintah ibunya untuk solat bermakmum kepada Al-Ghazali, 
Ketika Al-Ghazali menjadi Imam solat di masjid, sementara adiknya menajdi makmum. Ketika itu adiknya melihat tubuh abangnya berdarah, maka ia pun (Muffaragah) membatalkan makmum kepada abangnya, dan meneruskan solat sendiri. Setelah solat, Ghazali bertanya, “Mengapa kamu membatalkan makmum kepadaku?” jawab Ahmad, adiknya, “Aku melihat jasad abang penuh dengan darah.”

Sejenak Ghazali termenung. “Memang dalam solat tadi saya sedang berpikir tentang persoalan haid.” Adik kandung Imam Ghazali memang dikenal sebagai Ahli Kasyf, mampu melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh orang awam. Seketika itu Ghazali sedar tentang pentingnya dunia sufi. Dan kejadian inilah yang mendorongnya mendalami Ilmu tasawuf.

Al-Ghazali bertanya kepada adiknya Ahmad : "Dari manakah engkau belajar ilmu pengetahuan seperti itu" ? Saudaranya menjawab, "Aku belajar Ilmu kepada Syekh Al-Utaqy iaitu seorang tukang jahit sepatu. Al-Ghazali lalu pergi kepadanya" .
Dia berkata kepada Syekh Al-khurazy : " Saya ingin belajar kepada Tuan ". Syekh itu berkata : Mungkin engkau tidak sanggup mengikuti perintah-perintahku ".
Al-Ghazali menjawab : "Insya Allah, saya kuat ".
Syekh Al-Khurazy berkata : "Bersihkanlah (sepuluh) lantai ini ".
Al-Ghazali hendak melakukan dengan penyapu. Tetapi Syekh itu berkata : " sapulah (bersihkanlah) dengan tanganmu ". Al-Ghazali menyapu lantai dengan tangannya, kemudian dia melihat kotoran yang banyak dan bermaksud menghindari kotoran itu.
Namun Syekh berkata : " bersihkan pula kotoran itu dengan tanganmu ".
Al-Ghazali lalu bersiap membesihkan dengan menyisingkan pakaiannya. Melihat keadaan yang demikian itu Syekh berkata : " Nah bersìhkan kotoran itu dengan pakaian seperti itu " .

Al-Ghazali menuruti perintah Syekh tersebut dengan hati yang redha dan ikhlas.
Bila mana Al-Ghazali hendak melaksanakan perintah Syekh itu, beliau terus mencegahnya dan memerintahkan agar Al-Ghazali pulang. Al-Ghazali pulang dan setibanya dirumah beliau mendapat ilmu pengetahuan yang luar biasa. Dan Allah telah memberikan Ilmu Laduni atau Ilmu Kasyaf yang diperoleh dari Ilmu tasawuf atau kebersihan hati kepadanya.

Maka sejak itu ia memutuskan untuk menjadikan Tasawuf sebagai jalan mengenal Allah yang tujuan akhirnya disebut Makrifat. Menurut Ghazali, Makrifat tidak hanya berarti mengenal Allah, tetapi juga mengenal alam semesta. Hakikat dan Makrifat bukan hanya pengenalan biasa, Ianya juga ilmu yang tak diragukan kebenaranya, yang disebut Ainu al-Yaqin – tersingkapnya sesuatu secara jelas, tidak ada keraguan, tidak mungkin salah dan keliru.

Makrifat sebenarnya diperoleh melalui llham. Allah memancarkan Nur ke dalam kalbu seseorang agar ia mengenali hakikat Allah dan segala ciptaannya. Hanya kalbu yang bersihlah yang bisa menerima Nur Ilahi. Apa syaratnya? Harus menyucikan diri dari dosa dan tingkah laku tercela, membersihkan diri dari keyakinan selain keyakinan kepada Allah. Kalbu harus sentiasa berdzikir kepada Allah sehingga dapat mencapai Fana (melihat asma Allah) secara sepenuhnya. Jika sudah mampu mencapai tahapan ini (Maqamat), ia bisa mendapatkan Mukasyafah (mampu menjawab persoalan) dan Musyahadah (mampu melihat Allah dalam hati).

Al-Ghazali telah meninggalkan pengaruh paling  besar ke atas sejarah Islam didunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar